01-08-2010. Κυριακή. Τεῦχος ἑλληνικοῦ μπονζάι. Ποιὰ ἐπιλέγονται.
Ἀγαπητὲ Ἀναγνώστη,
ὅπως ἤδη θὰ γνωρίζεις, προετοιμάζοντας ἕνα τεῦχος τοῦ Πλανόδιου ἀφιερωμένο στὸ μικρὸ ἑλληνικὸ διήγημα, σκεφτήκαμε νὰ ἀπευθυνθοῦμε, ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς γνωστοὺς λογοτέχνες, πεζογράφους καὶ ποιητές, καὶ στὴ μεγάλη κοινότητα τῶν φίλων τῆς λογοτεχνίας —νέους συγγραφεῖς, κυρίως— καὶ νὰ τοὺς ζητήσουμε νὰ στείλουν συνεργασίες τους στὸ περιοδικό, ὥστε νὰ διαλέξουμε ἀπὸ αὐτὲς τὶς —κατὰ τὴν κρίση μας πάντα— καλύτερες καὶ νὰ τὶς δημοσιεύσουμε στὸ σχετικὸ τεῦχος. Στὴν πρόσκλησή μας αὐτὴ ὑπῆρξε μεγάλη ἀνταπόκριση: ἕως τὶς 30 Ἰουνίου 2010, καταληκτικὴ ἡμερομηνία ὑποβολῆς τῶν συνεργασιῶν, εἶχαν ὑποβληθεῖ 381 μπονζάι ἀπὸ 169 πρόσωπα. Ὕστερα ἀπὸ προσεκτικὴ μελέτη κατὰ τὸν μήνα Ἰούλιο ὅλου τοῦ ὑλικοῦ, ἐπιλέγησαν 37 ἀπὸ αὐτά. Τὴν ἀξιολόγηση ἔκαναν ὁ Βασίλης Μανουσάκης, ἡ Ἡρὼ Νικοπούλου καὶ ὁ Γιάννης Πατίλης.
Σύμφωνα μὲ τὸν προγραμματισμὸ τοῦ περιοδικοῦ τὰ μπονζάι ποὺ ἐπιλέχθηκαν θὰ συμπεριληφθοῦν στὸ δεύτερο τεῦχος τοῦ 2011 (Δεκέμβριος), τὸ ἀφιερωμένο στὸ ἑλληνικὸ μικρὸ διήγημα, ἐνῶ τὸ πρῶτο τεῦχος τοῦ ἴδιου ἔτους (Ἰούνιος 2011) θὰ εἶναι ἀφιερωμένο στὸ ἀντίστοιχο ἀγγλοσαξωνικό (flash fiction). Τὸ προσεχὲς τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ (Δεκέμβριος 2010), ἤδη προγραμματισμένο ἀπὸ καιρό, θὰ εἶναι ἀφιερωμένο στὸ ποιητικὸ ἔργο τοῦ Γάλλου συγγραφέα Antonin Artaud.
Καὶ τὰ 37 μπονζάι ποὺ ἐπιλέχθηκαν θὰ ἀναρτηθοῦν σταδιακὰ στὸ ἱστολόγιο τοῦ περιοδικοῦ Ἱστορίες μπονζάι, ἀρχῆς γενομένης ἀπὸ τὸν τρέχοντα μήνα Αὔγουστο. Μέχρι τὴν ἔκδοση τοῦ σχετικοῦ τεύχους τὰ μπονζάι αὐτὰ δὲν θὰ πρέπει νὰ δημοσιευτοῦν ἀλλοῦ, στὸν ἔντυπο ἢ τὸν ἠλεκτρονικὸ τύπο.
Εὐχαριστοῦμε θερμὰ ὅλους ἀνεξαιρέτως τοὺς φίλους ποὺ ἀγκάλιασαν τὴν ἰδέα μας γιὰ τὰ μπονζάι καὶ μᾶς ἐμπιστεύθηκαν τὶς λογοτεχνικὲς ἐργασίες τους, καὶ τοὺς καλοῦμε, εἴτε προκρίθηκαν αὐτὲς εἴτε ὄχι, νὰ ἐξακολουθήσουν νὰ μᾶς στέλνουν νέα λογοτεχνική τους δουλειὰ γιὰ τὸ ἱστολόγιο, ποὺ συνεχίζει τὴ λειτουργία του ὡς διαρκὴς ἐπιθεώρηση καὶ ἀνθολογία ἐν προόδῳ γιὰ τὸ μικρὸ διήγημα, χωρὶς καταληκτικὲς ἡμερομηνίες πλέον καὶ σύμφωνα μὲ τοὺς γενικοὺς ὅρους ποὺ περιγράφονται στὴν ἑνότητα «Συνεργασίες».
Τὸ «Πλανόδιον»
Τὰ 37 μπονζάι ποὺ ἐπιλέγονται:
Μάνθος Ἀγγέλης, «Ἡ ξένη».
Ζ.Δ. Ἀϊναλῆς, «Τότε ποὺ στάθηκα γιὰ πρώτη φορὰ μπροστὰ σὲ καθρέφτη».
Ἰάκωβος Ἀνυφαντάκης, «Ὁ ἄσωτος ἀδερφός».
Κατερίνα Ζούπα, «Μιὰ γυναίκα».
Σπῦρος Θεριανός, «Τὸ νοίκι».
Δώρα Κασκάλη, «Μικρὸ ἐρωτικό».
Κατερίνα Κοντοπούλου, «Τραπέζι στὴ λιακάδα».
Νάγια Κουτρουμάνη, «Underground».
Χλόη Κουτσουμπέλη, «Ἡ πτώση».
Μαρία Κώτσια, «Φιλιὰ στὸ ταβάνι».
Μάρτυ Λάμπρου, «Κόπιτσες».
Ἑλένη Μπουραντάνη, «Ὁ Ἠλίας Μαμαλάκης στὸ στούντιο τοῦ Ζόρζ Μελιὲ γυρίζει διαφημιστικὸ γιὰ τὸν “Παυλίδη”».
Ἰωάννα Ντούμπρου, «Ἄρτι».
Γιάννης Παλαβός, «Password».
Γιάννης Παπαγιάννης, «Ὁ ἄχρονος ἄνθρωπος».
Ξένια Παπαδημητρίου, «Ἀερομαχίες».
Παναγιώτα Παπαθανασίου, «Παιδιὰ στὴν ἐξοχή».
Ἄκης Παπαντώνης, «Δεξὶ χέρι, δεξὶ σινιάλο – ἀριστερὸ χέρι, ἀριστερὸ σινιάλο».
Κατερίνα Παπαντωνίου, «Ἡ κόρη τοῦ παπᾶ».
ἈνδρέαςΡούσσης, «Diabolus in musica».
ἌνναΣιγανοῦ, «“Μὲ γέννησες γύφτο, δὲν μὲ γεννοῦσες μόνο Ἀλβανό”».
Εἰρήνη Σουργιαδάκη, «Τὸ σπάνιο δωμάτιο».
Χριστίνα Συμβουλίδου, «Freerider».
Σοφία Τέρνερ, «Ἀλεξάνδρα».
Λεωνίδας Τούρλας, «Μαζί, δώδεκα μὲ δύο».
Νίκη Τρουλλινοῦ, «Πολιτεία χωμένη στὴν ἄμμο».
Θοδωρῆς Τσάκωνας, «Τὸ δῶρο».
Γιάννης Τσίγκρας, «Τὸ τὶκ κάτω ἀπὸ τὸ πόδι».
Μαρία Τσολακούδη, «Ἡ ἐπίσκεψη».
Ἑλένη Φακάλου, «Ζανζιβάρη, κοραλλιογενὲς νησί».
Εὐγενία Φουντέα, «Dogfish».
Πέτρος Φούρναρης, «Συμφιλίωση».
Γιάννης Χαιρετάκης, «Λίγο πιὸ μπροστά».
Κατερίνα Χαραλαμποπούλου, «1. Παύση: Χρόνος Ἀφήγησης > Χρόνος Ἱστορίας», «2. Σκηνή: Χρόνος Ἀφήγησης = Χρόνος Ἱστορίας», «3. Περίληψη: Χρόνος Ἀφήγησης < Χρόνος Ἱστορίας».
Νάνσυ Χαριτωνίδου, «17 λεπτά».
Παυλίνα Χατζηγεωργίου, «Τὰ βουρκόψαρα».
Δήμητρα Ἰ. Χριστοδούλου, «50 pesos».
ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ
Λογοτεχνικὸ περιοδικό
Ἔκδοση-διεύθυνση: Γιάννης Πατίλης
Σεβαστείας 27, 171 22 ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
τηλ./φὰξ 210-2284403, κν. 6942-083122
e-mail: planodion@otenet.gr
URL: https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/
Κεντρικὴ διάθεση: Σπύρος Μαρίνης
Σόλωνος 76, 106 80 ΑΘΗΝΑ
τηλ. 210-3648170
Ἀπὸ τὴ σειρὰ «Λογοτεχνικὰ Φύλλα»
τοῦ περιοδικοῦ Πλανόδιον
κυκλοφόρησαν οἱ ποιητικὲς συλλογές:
Δημήτρης Τσαλουμᾶς, Δίψα, Ποιήματα, Ἀθήνα, 2010, σσ. 48
ΔΙΨΑ
Μακρὺς καὶ δύσκολος ὁ δρόμος, καὶ πάει σέρνοντας
τοῦ ταξιδιώτη τὰ βήματα σὲ τόπους μαδαρούς,
ἐκεῖ ποὺ φτάνεις μὲ τὴ δίψα σου σ’ ἀφρούρητο τεῖχος,
ἐρειπωμένο τεῖχος Σινικό, καὶ πέρα ὣς τ’ οὐρανοῦ
τὰ θολωμένα σύνορα, ρεστία κι ἀντιμάμαλο
μιὰ ἔρημη σαχάρα.
Κι ἀμένα, μάνα, ποὺ μοῦ ‘πανε
πὼς ἔχει μόνο λιβάδια ἐκεῖ ποὺ κάθεσαι
μὲ κρούσταλλα νερὰ γιὰ τὰ κοπάδια τ’ οὐρανοῦ,
γραμμένους μπαξέδες καὶ κάτασπρα σπίτια
μὲ τζάμια π’ ἀστράφτουν παστρικὰ στὸν ἀκάθιστο ἥλιο.
Ποῦ νὰ σοῦ λέω τώρα μὲ τί λαχτάρα ξεκίνησα.
Ἀλλὰ μπορεῖ νὰ βγῆκα λάθος, μπορεῖ νὰ διάλεξα στραβὰ
στὰ σταυροδρόμια, κι ἂς ρώτησα στὰ νιάτα μου σοφοὺς
καὶ συμβουλεύτηκα περγαμηνὲς καὶ βιβλία.
Ἕνα μονάχα τὸ σίγουρο, πὼς γύρισα ἄπραχτος
πάνω στὰ βήματα τοῦ πηγαιμοῦ. Καὶ τώρα
κάθομαι στὴν αὐλή μου καὶ μελετῶ στὸ μουχρὸ φῶς,
ποὺ ἀργοσυνάζεται νὰ γίνει σκοτάδι, ἐκείνη τὴ δίψα
ποὺ οἱ καιροί μας σβήνανε μὲ πιὸ ἀκριβὰ νερά.
*****
Ἀναστασία Ἀλεξάνδρου Ἀντύπα, Φερέοικοι, Ποιήματα, Ἀθήνα, 2010, σσ. 64.
ΠΑΣΧΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΚΕΡΑΜΕΩΝ
Ἀμφορεῖς, τεφροδόχες, μικρὰ κτερίσματα
κοσμήματα χρυσά, ἀγαλμάτια χάλκινα,
φιάλες ρωμαϊκές.
Εἴδη ἀγαπημένα γιὰ μιὰ ζωὴ μετὰ θάνατον.
Καὶ μιὰ σφίγγα φτερωτή, σοφὴ καὶ ραδινή,
στραμμένη μᾶς ἐπιτηρεῖ στὸ μικρὸ μουσεῖο.
Γύρω της ξαναμμένοι τουρίστες ἀσπροκόκκινοι
θαυμάζουν, σχολιάζουν, φωνασκοῦν.
Ἔξω ἡ ἄνοιξη ὀργιάζει.
Σ’ ἕνα παγκάκι μιὰ Γερμανίδα
ἔβγαλε τὰ παπούτσια της.
Σκονισμένα λιοντάρια κυττάζουν ἀπορημένα.
Στὶς στῆλες, χέρια ποὺ ἀγγίζουν στοργικά.
Ἰκρίωμα καὶ μιὰ κορδέλα «ἀπαγορεύεται»
γύρω ἀπ’ τὸν ταῦρο ποὺ αἰῶνες τώρα ἠρεμεῖ.
Κι ἡ ἀληθινὴ Ἡγησὼ νὰ λείπει στὸ Μουσεῖο.
Ὅμως νά μιὰ χελώνα στὸ νωχελικὸ περίπατό της
μὲ πληγωμένο καύκαλο ποὺ δοκιμάζει μὲ τὸ ποδαράκι της
τὸ σκαλὶ τοῦ μονοπατιοῦ θά ’λεγες καμωμένου στὰ μέτρα της.
Νά καὶ τ’ ἄλλο. Καὶ ἐπιτέλους
ἡ χωρὶς θόρυβο καυκάλου Κάθοδος
κι ἐσὺ νὰ τρέμεις μὴν κακοπάθει.
Ποῦ νὰ πηγαίνει; Ψάχνει ἄραγε νὰ δροσιστεῖ
στὸν στερεμένο χρόνια πιὰ Ἠριδανὸ
ἢ ξέρει;
Σὲ λίγο θὰ συναντήσει τὸν σύντροφο
γερασμένο πιὰ καὶ τὸ ἴδιο πελώριο
καὶ θ’ ἀγαπηθοῦν
δίπλα σὲ παιδάκια τουριστῶν
ποὺ τὶς παρακολουθοῦν θαμπωμένα.
Στὸ βάθος μιὰ σκάλα
δίπλα στοὺς φοίνικες ποὺ πρωτάκουστα ἀγνοεῖς,
ποθεῖ ν’ ἀγγίξει τὸν οὐρανὸ
καὶ ἀντικρίζει τὸν Παρθενώνα.
*****
Σπῦρος Θεριανός, Τὸ εἰσόδημα στὸ Μόλυβο, Ποιήματα, Ἀθήνα, 2010, σσ. 48.
Κάποια ἄφησε
στὸ νερὸ τῆς μπανιέρας
ἕνα νούφαρο.
***
Τὰ μυστικά σου
μαρτυρᾶς στὸν ὕπνο σου
κι ἐγὼ ἀκούω.
***
Ρίγησα ὅταν
τὸ μπαστούνι τοῦ τυφλοῦ
μὲ ἀκούμπησε.
******
ΤΑ «ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΦΥΛΛΑ» ΣΤΕΛΝΟΝΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ
Γραφτεῖτε Συνδρομητὲς στὸ Πλανόδιον
Ἀνανεῶστε ἐγκαίρως τὴ συνδρομή σας
* ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΣΑΣ συμβάλλετε στὴν ἐπιβίωση, βελτίωση καὶ μεγαλύτερη ἀνεξαρτησία τοῦ περιοδικοῦ.
* ΕΠΩΦΕΛΕΙΣΤΕ (α) ἀπὸ τὴν διαφορὰ στὴν ὀνομαστικὴ τιμὴ πωλήσεως τῶν τευχῶν, (β) ἀπὸ τὶς σχεδὸν ἀναπόφευκτες ἀνατιμήσεις τους καὶ (γ) ἀπὸ τὴν δωρεὰν ἀποστολὴ τῶν Λογοτεχνικῶν Φύλλων ποὺ συνοδεύουν τὰ τεύχη.
* ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΑΣ σᾶς στέλνουμε δωρεὰν ἕνα ἀπὸ τὰ Λογοτεχνικὰ Φύλλα τοῦ περιοδικοῦ, καί, ἐφόσον ἐπιθυμεῖτε, ἕνα ἀπὸ τὰ προηγούμενα τεύχη ποὺ πιθανὸν νὰ λείπουν ἀπὸ τὴν σειρά σας.
Η ΣΥΝΔΡΟΜΗ ἰσχύει γιὰ τέσσερα τεύχη. Στεῖλτε τὰ χρήματα στὴ διεύθυνση τοῦ περιοδικοῦ μὲ ταχυδρομικὴ ἐπιταγή, ἀναγράφοντας στὸ οἰκεῖο μέρος τοῦ ταχυδρομικοῦ δελταρίου τὸ ὀνοματεπώνυμό σας, τὴ διεύθυνση μὲ τὸν ταχυδρομικὸ κώδικα καὶ τὸ τηλέφωνό σας. (Στὴν πίσω ὄψη τοῦ ταχυδρομικοῦ δελταρίου σημειῶστε τὸ τεῦχος ἀπὸ τὸ ὁποῖο θέλετε νὰ ἀρχίζει ἡ συνδρομὴ καὶ τὸν ἀριθμὸ τοῦ τεύχους ποὺ τυχὸν ἐπιθυμεῖτε γιὰ τὴν συμπλήρωση τῆς σειρᾶς σας.)
ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ: Ἐσωτερικοῦ: 40,00 €, Ἐξωτερικοῦ: 70,00 €. Γιὰ φοιτητές, σπουδαστές, μαθητές: 35,00 €. Δημόσιο, Ὀργανισμοί, Νομικὰ Πρόσωπα, συνδρομὲς ἐνίσχυσης: 100,00 €. e-mail: planodion@otenet.gr
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Γιάννης Πατίλης, περ. «Πλανόδιον», Σεβαστείας 27, 171 22 ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ, τηλ./fax: 210-2284403, e-mail: planodion@otenet.gr
05-07-2010. Δευτέρα. Προετοιμάζοντας ἕνα τεῦχος τοῦ Πλανόδιου ἀφιερωμένο στὸ μικρὸ ἑλληνικὸ διήγημα, σκεφτήκαμε νὰ ἀπευθυνθοῦμε, ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς γνωστοὺς λογοτέχνες, πεζογράφους καὶ ποιητές, καὶ στὴ μεγάλη κοινότητα τῶν φίλων τῆς λογοτεχνίας —νέους συγγραφεῖς, κυρίως— καὶ νὰ τοὺς ζητήσουμε νὰ στείλουν συνεργασίες τους στὸ περιοδικό, ὥστε νὰ διαλέξουμε ἀπὸ αὐτὲς τὶς —κατὰ τὴν κρίση μας πάντα— καλύτερες καὶ νὰ τὶς δημοσιεύσουμε στὸ σχετικὸ τεῦχος. Στὴν πρόσκλησή μας αὐτὴ ὑπῆρξε μεγάλη ἀνταπόκριση: ἕως τὶς 30 Ἰουνίου 2010, καταληκτικὴ ἡμερομηνία ὑποβολῆς τῶν συνεργασιῶν, εἶχαν ὑποβληθεῖ 381 μπονζάι ἀπὸ 169 πρόσωπα (τὰ 85 ἀπὸ αὐτὰ ἔστειλαν τὴ συμμετοχή τους μέσα στὸν Ἰούνιο, καὶ μάλιστα τὶς τελευταῖες 2-3 μέρες του!). Ἡ ἀξιολόγηση τοῦ ἀρκετὰ μεγάλου αὐτοῦ ὑλικοῦ θέλει τὸν χρόνο της, δεδομένου ὅτι κάτι παραπάνω ἀπὸ τὰ μισὰ κείμενα ἦρθαν τὶς τελευταῖες ἑβδομάδες. Ὑπολογίζουμε, λοιπὸν, ὅτι μέχρι τὸ τέλος Ἰουλίου θὰ ἔχουμε δεῖ καὶ ἀξιολογήσει τὸ ὑλικὸ καὶ θὰ ἔχουμε ἀπαντήσει στοὺς φίλους μας γιὰ τὴν τύχη τῶν συνεργασιῶν τους, τόσο στὸν καθένα ξεχωριστὰ ὅσο καὶ ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα μας. Οἱ φίλοι καὶ ἀναγνῶστες τῶν «Ἱστοριῶν Μπονζάι» μποροῦν νὰ συνεχίσουν νὰ στέλνουν συνεργασίες γιὰ τὸ ἱστολόγιο μὲ τοὺς ὅρους καὶ τὶς προϋποθέσεις ποὺ περιγράφονται στὴν ὁμώνυμη στήλη μας («Συνεργασίες»). Ἐν τῷ μεταξύ, αὐτὴ τὴν ἑβδομάδα, τὸ κάπως καθυστερημένο Πλανόδιον ἀρ. 48, τὸ ἀφιερωμένο στὴ γερμανόφωνη ποιήση, ἐλπίζουμε νὰ φτάσει ἐπιτέλους στὸ τυπογραφεῖο.
****
Ἑ τ ο ι μ ά ζ ο ν τ α ι
Ἱστορίες
Μπονζάι
Ἡ αἰσθητικὴ τοῦ μικροῦ
[ Πλοκή + ≤750 λέξεις ]
ΔΥΟ ΤΕΥΧΗ ἀφιερωμένα στὸ ὑπερμικρὸ διήγημα (Μπονζάι) ἑτοιμάζει τὸ περιοδικὸ «Πλανόδιον».
Τὸ ὑπερμικρὸ διήγημα, μιὰ σύντομη πεζογραφικὴ φόρμα ποὺ τὰ βασικά της εἰδοποιητικὰ χαρακτηριστικὰ εἶναι ἡ πλοκὴ καὶ ὁ μικρὸς ἀριθμὸς λέξεων, ἐγκαινιάστηκε τὸ 1992 ἀπὸ τὴν ἀνθολογία τῶν Τζέημς Τόμας, Ντένις Τόμας καὶ Τὸμ Χαζούκα μὲ τίτλο «Flash Fiction». Ἀπὸ τότε τὸ πεζογραφικὸ αὐτὸ ὑποεῖδος τοῦ διηγήματος ἔχει πραγματοποιήσει μιὰ ἐκπληκτικὴ διαδρομὴ σὲ πολλὲς χῶρες καὶ γλῶσσες, θυμίζοντάς μας τὴν ἀνάλογη πορεία τοῦ χάικου ἐκτὸς Ἰαπωνίας. Τὴν ἐντυπωσιακὴ διάδοσή του πιστοποιοῦν τὰ πολλὰ ἱστολόγια τὰ ἀφιερωμένα σ’ αὐτὸ καὶ οἱ πολλὲς σχετικὲς ἀνθολογίες ποὺ κυκλοφοροῦν σὲ ἀρκετὲς γλῶσσες, ἐνῶ, τὸ νέο εἶδος, ἔχει ἤδη ἀρχίσει νὰ διεκδικεῖ καὶ τοὺς προγόνους του (μὲ ἀπώτατες ρίζες ποὺ ἀνατρέχουν στὸν Αἴσωπο): Τσέχωφ, Κάφκα, Μπόρχες, Λόβκραφτ, Μπράντμπερυ, Βόνεγκατ κ.ἄ. Ἡ συντομότερη μορφή, μιὰ ἱστορία ἕξι λέξεων ὑπονοούμενης πλοκῆς, ἀποδίδεται στὸν Χέμινγουαιη: «Γιὰ πούλημα: παιδικὰ παπούτσια, ἐντελῶς ἀφόρετα».
Τὴν προσπάθεια νὰ ἐνσωματωθεῖ ἡ φόρμα αὐτὴ στὶς τοπικὲς γλῶσσες καὶ κουλτοῦρες προδίδει ἡ μέριμνα νὰ βρεθεῖ ἕνας ὅρος ποὺ νὰ ἀποδίδει τὴν διακριτότητα τοῦ εἴδους σὲ κάθε μία ἀπὸ αὐτές. Ἔτσι, μεταξὺ ἄλλων, ἐκτὸς ἀπὸ τὸ «Flash Fiction», ποὺ τείνει νὰ ἐπικρατήσει στὰ ἀγγλικά, θὰ δοῦμε ἀκόμα τοὺς παρακάτω ὅρους: Micro Fiction, Sudden Fiction, Nano Fiction, Short Short Story, Micro Story, Fast Fiction, Postcard Fiction, Snap Fiction (ἀγγλικά), Microfiction, Nanofiction, Fiction éclair (γαλλικά), Μicroficcion, Cuento muy corto (=Πολὺ σύντομο διήγημα), Relato de taza de cafe (=Ἱστορία φλιτζανιοῦ τοῦ καφέ), Relato de tarjeta postal (=Ἱστορία τῆς ταχυδρομικῆς κάρτας), Relato telefonico (=Τηλεφωνικὴ ἱστορία), Μicrorelato, Μinificcion, Relato minimo (ἱσπανικά), Kortprosa, Brat Fiktion, Pludselig Fiktion, Glimtfiktion, Lynfiktion (δανέζικα), Малая проза, Моментальная проза (ρωσικά), Flash Novella (ἰταλικά), Lynfiksjon (νορβηγικά), Kortprosa (σουηδικά).
Ἀπέναντι σὲ ὅλα αὐτά, τὸ «Πλανόδιον» εἰσηγεῖται καὶ ἐγκαινιάζει τὸν ὅρο «Μπονζάι», ἕναν πλατιὰ διαδεδομένο διεθνῆ φυτοκομικὸ ὅρο, ποὺ στὴ λογοτεχνική μας παράδοση μᾶς ὁδηγεῖ φυσιολογικὰ στὴ σολωμικὴ μεταφορά: «Ἐφάρμοσε εἰς τὴν πνευματικὴ μορφὴ τὴν ἱστορία τοῦ φυτοῦ». Σύμφωνα μὲ τὸ λεξικὸ τῆς «Βικιπαίδειας» τὸ «Μπονζάι» εἶναι τέχνη. Εἶναι ἡ τέχνη τῆς αἰσθητικῆς σμίκρυνσης τῶν δέντρων ἢ τῆς ἀνάπτυξης ξυλωδῶν φυτῶν σὲ σχῆμα δέντρου, πάντοτε σὲ φορητὰ δοχεῖα. Στὶς «ἱστορίες Μπονζάι» ποὺ εἰσηγεῖται τὸ «Πλανόδιον», ἡ καλλιτεχνικὴ μὲ τὴν ὀργανικὴ ἀναλογία παραμένουν δραστικὰ ἀλληλέγγυες.
Ἀπὸ τὰ δύο τεύχη ποὺ προγραμματίζει τὸ περιοδικό, τὸ πρῶτο θὰ εἶναι ἀφιερωμένο στὴν ἀγγλοσαξωνικὴ παραγωγή, μὲ πλούσια ἐπιλογὴ ἀπὸ τὰ καλύτερα δείγματα τοῦ εἴδους. Τὸ δεύτερο θὰ σηματοδοτεῖ τὴν ἑλληνικὴ συμμετοχή, ὅπου, ἐκτὸς ἀπὸ τὴ συμβολικὴ παρουσία ἀντιπροσωπευτικῶν προδρομικῶν μορφῶν (Αἴσωπος, ἁγιολογικὰ κείμενα, Κωνσταντῖνος Θεοτόκης, Φαῖδρος Μπαρλᾶς καὶ ἄλλα μὲ παρόμοια χαρακτηριστικὰ πρὸ τοῦ 1990), καλοῦνται οἱ σύγχρονοι νεοέλληνες λογοτέχνες νὰ λάβουν μέρος.
Ὅροι συμμετοχῆς: Μέχρι τρία ἀδημοσίευτα διηγήματα μὲ πλοκὴ ἕως 750 λέξεις τὸ καθένα.
Ἀποστολή: Μὲ τὸ ἠλεκτρονικὸ ταχυδρομεῖο στὸ
ἢ μὲ τὸ συμβατικὸ ταχυδρομεῖο σὲ CD στὴ διεύθυνση: περ. «Πλανόδιον», Σεβαστείας 27, 171 22 ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ, συνοδευόμενα σὲ κάθε περίπτωση ἀπὸ βιογραφικὸ καὶ ταχυδρομικὴ διεύθυνση ἕως τὶς 30 Ἰουνίου 2010 (θὰ ὑπάρξει ἀπάντηση σὲ ὅλες τὶς συμμετοχές).
Τὴν ἐπιμέλεια ἔχουν
ὁ Βασίλης Μανουσάκης, ἡ Ἡρὼ Νικοπούλου
καὶ ὁ Γιάννης Πατίλης.