Περικλῆς Κοροβέσης [Ἀφιέρωμα 4/14 (Κάθε Κυριακή)]
Ξεχασμένα «εὐχαριστῶ»
ΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ, βαθιὰ τὴ νύχτα, μὲ ἕνα ποτήρι κρασὶ στὸ χέρι, ἔρχονται κάποιες στιγμὲς ποὺ ἡ ψυχή μου γεμίζει οὐράνια τόξα. Ὄχι σημαντικὰ πράγματα. Μικρὲς στιγμὲς ποὺ τοὺς χρωστάω ἕνα μεγάλο εὐχαριστῶ. Σὲ σένα κὺρ Μανώλη στὴν Ἀθηνᾶς, ὅταν σοῦ ζήτησα δουλειά. Εἶπες, «δὲν ἔχω ἀνάγκη ἀπὸ κάποιο παιδί». Ἀλλὰ μὲ πῆρες στὴ δουλειά σου, γιατί εἶχα ἀνάγκη ἐγώ. Καὶ ἔτσι μπόρεσα καὶ τέλειωσα τὸ νυχτερινό. Στοὺς δυὸ μπάτσους τὴν ἐποχὴ τῆς χούντας, ὅταν ρίχναμε προκηρύξεις στὸν κινηματογράφο Ἐκράν. Καὶ μᾶς εἶπαν: «Τί κάνετε, ρὲ κωλόπαιδα; Πάρτε δρόμο πρὶν σᾶς γαμήσουμε.» Καὶ μᾶς ἄφησαν ξέροντας πὼς θὰ ξαναρίξουμε προκηρύξεις. Γλιτώσαμε ἔτσι βασανιστήρια καὶ φυλακίσεις. Στὸν περιπτερά, τὸν κὺρ Κώστα, πού μοῦ ἔδινε τὴν Αὐγὴ τυλιγμένη στὰ Νέα. Μετὰ ἀπὸ χρόνια ἔμαθα πὼς τὰ γεμιστὰ μπισκότα Παπαδοπούλου πού μοῦ ἔφερνε ἡ μάνα μου στὶς Ἐγκληματικὲς Φυλακὲς Αἴγινας ἦταν δικά του. Ἀλλὰ δὲν ἤθελε νὰ τὸ μάθει κανείς. Ἀκόμα ἔχω τὴ θύμηση μιᾶς γλύκας στὴν ψυχὴ καὶ στὸ στόμα. Καὶ τώρα σὲ σένα Ἴνγκριντ, στὸ προαστιακὸ τρένο στὴ Στοκχόλμη, ποὺ μὲ εἶδες νὰ τουρτουρίζω σὲ θερμοκρασία εἴκοσι ὑπὸ τὸ μηδέν. Εἶδες τὰ ροῦχα μου καὶ μὲ λυπήθηκες. Μὲ μάζεψες, μὲ πῆγες σπίτι σου, ἐμένα τὸ λαθρομετανάστη, ποὺ ἐξ ὁρισμοῦ ἤμουν ἐπικίνδυνος. Μὲ τάϊσες, μὲ ἔπλυνες, μοῦ ἔδωσες τὸ κρεβάτι σου. Καὶ μὲ ἔκανες θρῆσκο. Εἶπα, «ἐδῶ ὑπάρχει θεός».
Πηγή: Παράπλευρες Καθημερινὲς ἀπώλειες (μικρὰ κείμενα, Οἱ ἐκδόσεις τῶν συναδέλφων, 3η ἔκδ., 2014).
Εἰσαγωγὴ στὸ ἀφιέρωμα:
Ἡρὼ Νικοπούλου: Περικλῆς Κοροβέσης – Ζωντανὴ μνήμη ἑνὸς φίλου.
Περικλῆς Κοροβέσης (Ἀργοστόλι Κεφαλληνίας, 1941-Ἀθήνα, 2020). Σπούδασε θέατρο μὲ τὸν Δημήτρη Ροντήρη, σημειολογία μὲ τὸν Roland Barthes καὶ παρακολούθησε μαθήματα τῶν Ρ. Vidal Naquet, Μαρσὲλ Ντετιέν, Κορνήλιου Καστοριάδη καὶ ἄλλων στὸ Παρίσι. Ἀπὸ μικρὴ ἡλικία μετεῖχε ἐνεργὰ στὸ μαχητικὸ δημοκρατικὸ κίνημα τῆς Ἀριστερᾶς. Φυλακίστηκε καὶ ἐξορίστηκε ἐπὶ χούντας. Τὸ πρῶτο του βιβλίο Ἀνθρωποφύλακες (1969) μεταφράστηκε σὲ πολλὲς γλῶσσες, ἔκανε ἀλλεπάλληλες ἐπανεκδόσεις καὶ ἀναδείχθηκε σὲ ἕνα παγκοσμίως γνωστὸ «κατηγορῶ» ἐνάντια στὴ Δικτατορία τῶν Συνταγματαρχῶν καὶ τὰ βασανιστήρια στὰ ὁποῖα ὑπέβαλλε τοὺς ἀντιφρονοῦντες. Βιβλία του Περιγραφὴ AGCTTGA+TCGAACT (Εἴκοσι πέντε κείμενα τοῦ Π. Κοροβέση, δεκατρεῖς ζωγραφιὲς τοῦ Χρόνη Μπότσογλου, 1980), Γύρω ἀπὸ τὸ νησὶ ἡ θάλασσα (μυθιστόρημα, 1982), Τango Bar (θέατρο, 1988), Ἐπιχείρησις Ἰουδήθ (θέατρο, 1992) κ.ἄ. καθὼς καὶ παιδικὰ ἔργα. Ἐργάστηκε ὡς ἀρθρογράφος στὴν Ἐλευθεροτυπία, τὴν Ἐποχὴ καὶ τὴν Ἐφημερίδα τῶν Συντακτῶν. Κείμενά του ἔχουν δημοσιευτεῖ σὲ πολιτικὰ καὶ λογοτεχνικὰ περιοδικά.
Filed under: Αυτοβιογραφία,Αισθήματα-Πάθη,Διδακτισμός,Ελληνικά,Ιστορία,Κοροβέσης Περικλής,Μονόλογος,Πόλη-Χώροι,Συγκρούσεις,Ταυτότητες-Αποκλεισμοί,Ψυχογραφία | Tagged: Ελληνικό διήγημα,Λογοτεχνία,Περικλής Κοροβέσης |