1821: Τὰ Μικρὰ τοῦ Μεγάλου Ἀγώνα
Τοῦ χοροῦ οἱ χάρες
Ἢ
Χορὸς καὶ Ἐπανάσταση
[3/3]
[τοῦ Γεωργίου Καραϊσκάκη]
ΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ, τὸν καιρὸ τοῦ Ἀλήπασσα, ὁ Καραϊσκάκης, νειὸς ἀκόμα, χόρευε μιὰ φορὰ μ’ ἄλλα παληκάρια. Ἐνῷ ἔσερνε μπροστινὸς τὸν Τσάμικο, κ’ ἔκανε πολλὲς γῦρες στὸν τόπο, καθὼς λένε, πέρασε τὴν ἴδια στιγμὴ ὁ Μουχτὰρ πασσᾶς, γυιὸς τοῦ Ἀλήπασσα. Ἡ φουστανέλλα τοῦ Καραϊσκάκη σηκώθηκε τὸν ἀνήφορο καὶ φανήκανε τὰ πλιάτσικα (1)… Ὁ Μουχτὰρ πασσᾶς πειράχτηκε. Πῆγε στὸν πατέρα του καὶ παραπονέθηκε. Κράζει τότε ὁ Ἀλήπασσας τὸν Καραϊσκάκη καὶ θυμωμένος τοῦ λέει:
— Τί ἔκαμες, ὠρὲ Παλιόγυφτο, στὸ γυιὸ τὸ δικό μου;
— Τίποτα, Πασσᾶ μ’, τοῦ λέει ὁ Καραϊσκάκης. Δὲν τὄθελα· χόρευα κ’ ἔκαμα ἔτσ’ μιὰ φουρά… [κ’ ἔφερε μιὰ γύρα]. Τότε πέρναγε ὁ γυιός σου ὁ Μουχτὰρ πασσᾶς καὶ θύμωσε. Τί φταίω ‘γὼ ὁ μαῦρος;…
Ὁ Ἀλήπασσας ἔσκασε τὰ γέλια.
— Πῶς τὄκαμες, ὠρὲ μπίρο μ’; Κάμε το πάλε, ὠρέ!
— Ἔτσ’, Πασσᾶ μ’…
— Κάμε το ἄλλη μιὰ φορά, ὠρὲ Γιῶργο!… Μπράβο, ὠρὲ Γιῶργο!… Ἄϊντε τώρα.
(1) πλιάτσικα: λάφυρα· ἐδῶ: γεννητικὰ ὄργανα.
Βιβλιογραφικὴ σημείωση τοῦ Γ. Βλαχογιάννη: Παράδοση προφορικὴ Εαγγ. Σκίπη Συν/ρχη τῆς Χωροφυλακῆς.
Πηγή: Γιάννη Βλαχογιάννη, Ἱστορικὴ Ἀνθολογία. Ἀνέκδοτα – Γνωμικά – Περίεργα – Ἀστεῖα ἐκ τοῦ βίου διασήμων Ἑλλήνων 1820-1864. Πατριωτικὴ χορηγία Ἐμ. Ἀ. Μπενάκη εἰς τιμὴν τῆς Ἑκατονταετηρίδος τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως. Ἀθῆναι, 1927, σελ. 231 [Τίτλος: «499.— Ὁ χορός του.»].
Εἰσαγωγὴ (βλ. ἐδῶ) καὶ ἐπιμέλεια ἀφιερώματος: Γιάννης Πατίλης.
♣ ♣ ♣
Χορὸς κλέφτικος. Βρυσερὰ Ἀργυροκάστρου. 1984.
Filed under: 1821-Τα Μικρά του Μεγάλου Αγώνα,Ανατροπή,Ελληνικά,Καθημερινά,Κοινωνικοί κώδικες,Περιγραφή,Σώμα,Τέχνη,Χαρακτήρες,Ψυχογραφία | Tagged: 1821-Τα Μικρά του Μεγάλου Αγώνα,Ελληνικό διήγημα,Λογοτεχνία |